Banner 468 x 60px

 

sobota, 18 maja 2019

DAF - ikona logistyki

0 komentarze


Zaczyna się weekend majowy, wakacje, urlop lub zimowe ferie. W odpowiedzi my przełączamy się na tryb wypoczynku, mniej lub bardziej aktywnego. Co robimy jako pierwsze? Kierujemy się na trasę, wyjeżdżamy.


Zaczyna się weekend majowy, wakacje, urlop lub zimowe ferie. W odpowiedzi my przełączamy się na tryb wypoczynku, mniej lub bardziej aktywnego. Co robimy jako pierwsze? Kierujemy się na trasę, wyjeżdżamy. W pędzie mijamy nieodłączne elementy autostradowego krajobrazu: Logistyka, usługi spedycyjne, kontenery, cysterny . Marki takie jak Kogel, Pirelli lub Continental. Słowem, przez chwilę obserwujemy mimowolnie gospodarczy krwioobieg świata. Przyjrzyjmy się w takim razie ikonie europejskiej logistyki, czyli historii powstania marki DAF i co drugiej ciężarówi realizującej, transport, usługi spedycyjne i logistykę.
II wojna światowa wykazała niezwykłą użyteczność transportu ciężarowego. Zapewne przyczyniły się do tego zniszczenia jakie wojna spowodowała na kolei. Po wojnie zaistniało więc ogromne zapotrzebowanie na środki transportu. DAF, czyli w skrócie Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek (Fabryka przyczep Van Doorne’a) powstała w 1928 r. ale prawdziwy rozkwit marki nastąpił właśnie po wojnie.
Powojenne niedobory środków transportu były idealnymi warunkami rozwoju tego sektora. W 1949 roku w zakładach Van Doorne’a ruszyła produkcja przyczep, samochodów ciężarowych, oraz autobusów. Firma dorobiła się nowych zakładów, które otwarto w  1950 r. i produkcja wzrosła do 2000, a później do 4000 ciężarówek rocznie. Początkowo produkowano tylko podwozia, silniki i osie. Kabiny dostarczali miejscowi, niezależni producenci. Innowacją, którą szczyciła się marka było zastosowanie  przekładni pasowej w konstrukcji silników, którą w 1954 r. właściciel podpatrzył w maszynach produkcyjnych i zaadaptował do konstrukcji silników do pojazdów. DAF produkowała własne silniki od 1957 r.
W tym samym roku DAF wprowadził też podwozi ciężarowych wyposażonych w kabiny z miejscem do spania. W roku 1962 na wystawie RAI w Amsterdamie firma zaprezentowała rewolucyjny model 2600, zaprojektowany specjalnie na potrzeby transportu międzynarodowego. W tamtych czasach był to zupełnie niespotykany pomysł.
Firma próbowała także swoich sił w sektorze samochodów osobowych a jej największym wkładem w taką motoryzację był samochód osobowy DAF 600, z rewolucyjną, bezstopniową skrzynią biegów Variomatic. Firma nie była w stanie utrzymać produkcji na dwóch frontach, zdecydowano się więc na specjalizację w dziedzinie transportu ciężarowego, jednak koncepcja bezstopniowej skrzyni biegów została zastosowana z powodzeniem i rozwijana jest do dnia dzisiejszego
W 1959 r. DAF był jednym z pierwszych producentów stosujących turbosprężarki w silnikach diesla dla samochodów ciężarowych. W roku 1970 wprowadzono nową generację samochodów ciężarowych z kabinami odchylanymi (F 1600 – F2200). Trzy lata później wchodzi nowy model 2800, który staje się jednym z największych sukcesów w historii firmy. Wyposażony w kabinę z piętrowym miejscem do spania dla dwóch osób, łóżkami o normalnych wymiarach i mocnymi silnikami DAF o pojemności 11,6 litra staje się następcą słynnego modelu 2600.
W 1973 r. Firma jako pierwsza na świecie wprowadziła chłodzenie międzystopniowe, którego efektem było mniejsze zużycie paliwa.
Poprzez wzloty i upadki, przejęcie brytyjskiego Laylanda firma przetrwała do 1994, kiedy przekształcono ją w nowy byt o nazwie DAF Trucks N.V. Dwa lata później zaś, firma zostaje przejęta przez amerykańską firmę PACCAR.
W roku 1997 DAF prezentuje swój nowy model 95XF do transportu ciężkiego i długodystansowego, który staje się symbolem europejskiej logistyki i transportu i usług spedycyjnych. Otrzymuje też tytuł „Międzynarodowego Samochodu Ciężarowego Roku 1998”.
W XXI firma weszła z sukcesem, wprowadzając model XF105, który zdobył laur „Międzynarodowego Samochodu Ciężarowego roku 2007” co stanowi najbardziej prestiżową nagrodę zdobytą przez DAF po raz trzeci w ciągu dziesięciu lat. Firma ta po dziś dzień, jest podporą transportu ciężarowego w Europie i na świecie.

0 komentarze:

Prześlij komentarz

 
Sierobi.pl © 2011 . Supported by and